”Käftsmäll” för mjölkbönderna!

14-svyle-115641531974441768c

Direkt från

http://svenska.yle.fi/

Det pris som mjölkbönderna får för sin mjölk sjunker märkbart nästa månad. Reaktionen på det här är lika tydlig som kort och koncis. Just nu har man ju rent ut sagt fått skitsmak i munnen, säger mjölkproducenten Sonja Ek-Johansson.

Från och med februari betalar Valio mjölkbönderna 35 cent per mjölkliter. Det är drygt 12 procent mindre än nu.

– Jag kan inte säga rakt ut hur det känns, men en lite finslipad och censurerad kommentar är att det känns ganska illa, säger Pargasbon Sonja Ek-Johansson som har varit mjölkproducent de senaste tio åren.

Valio motiverar prissänkningen med det ryska importstoppet, låga priser på världsmarknaden och minskad köpkraft i Finland.

– Någonting måste de dra till med och nog var det väntat att det kommer att sjunka ännu mer. Men förhoppningsvis hittar de andra marknader och slutar dra det där att Ryssland inte köper någonting längre. För nog finns det andra länder här i världen som har möjlighet att köpa våra produkter.

Lantbrukarcentralen MTK anser att det sänkta producentpriset också är en följd av priskriget mellan butikskedjorna. MTK säger att det innebär en hård smäll för mjölkbönderna.

”Mejeriet bestämmer priset och vi får gilla läget”

Men om ni producenter går ihop och gör något tillsammans borde ni ju ändå bli en ganska stark grupp, så vad kan ni producenter göra nu?

– Inte kan vi göra någonting. Mejeriet bestämmer priset och vi får bara ta emot. Vi får i stället gårdsvis fokusera på att minimera utgifterna. Inkomsterna är vad de är och utgifterna är det enda sättet vi kan påverka på. Alltså att få mindre utgifter.

Funderar man på hur länge det är värt att hålla på, eller hur känns den här utvecklingen?

– Just nu har man ju rent ut sagt fått skitsmak i munnen och det blir ett tungt år om det fortsätter så här.

– Hur länge det går med ytterligare sänkningar återstår att se, men nog måste man börja göra en mer noggrann beräkning på när smärtgränsen kommer emot och att man i så fall måste börja fundera på att göra någonting annat.

——–

Inte så kul med andra ord!

—–

hämta (78)

Godmorgon, godmorgon!

Hoppas att ni har det bra denna morgon!

Igår var det ju vattengympa o oj  vad jobbigt det var..helt slut efteråt..Hörde av Cecilia att hon behöver o klippa sej. Så jag ringde frissan. Hon ska på fredag kl 15. Kommer med tåget 14.30. Beställde åt mej också o jag ska nästa veckas torsdag kl 9 o klippa mej..Var o handla sen o skulle ju besikta C5:n. Men det var såå mycket folk där o vilken kö! Skulle inte hunnit hämta ungdomarna från bussen ifall jag skulle ha köat. Så jag for hem en sväng o plockade ur väskorna. Sen hämta ungdomarna….Ganska trött o slut sen. Men Blondi ville ju ut o gå , så jag var en sväng med henne…trött var bara förnamnet..Sovit som en stock…..

Steg upp idag strax före 7 o skjutsade ungdomarna. Dom skulle till 8 idag. Jessica slutar kl 13.40 o jag lovade hämta hem henne. Jag ska själv till tandläkaren kl 10 idag. Inte kul alls ! Sen ska jag fara med C5:n till besiktningskontoret också.  Hoppas att det är mindre folk den tiden!

Klädtvätt på gång här idag….håller på o viker bort torra kläder……

Hoppas att ni får en bra dag!

137285A06814EE09D484A22868652B8A

2 reaktioner på ””Käftsmäll” för mjölkbönderna!

  1. Fy vad arg jag blir när man sänker ersättningen till bönderna för mjölken! De gör ju samma här i Sverige hela tiden. Jag hade gärna betalat en krona eller mer än vad jag gör nu per liter, bara jag visste att ersättningen gick rakt till bönderna!
    Må så gott nu!
    Kram

    Gilla

Oooo, man tackar så mycket för kommentaren 😃Ha en bra dag💝

